Saturday, April 21, 2007

سد سیوند و واکنشهای مردمی


تجمع اعتراض آمیز برای آبگیری سد سیوند امروز ساعت 10 تا حدود 12 به آرامی و بدون هیچ تشنجی برگزار شد. چیزی که از همه بیشتر توجه من رو جلب کرد، تسلط و کنترل نسبتا خوب دفتر تحکیم وحدت بود. شعارها، پلاکاردها و حتی میزانسن(!) تجمع تا حد زیادی تحت کنترل بود و مثلا وقتی یک نفر پلاکاردی با این مضمون: "مبادا که ایران کنام تازیان شود" را بلند کرد، توسط دفتر تحکیم وحدت جمع شد

روی این کاغذ نوشته بود: سیوند: 301

و یا وقتی سرود "یار دبستانی" خوونده شد مورد اعتراض قرار گرفت که ما نمی خواییم بهانه ای به دست بدیم برای سرکوب. ظاهرا تجمع مجوز هم داشت.

خبرنگار زیاد بود. حتی به نظرم دوربین صدا و سیما رو هم دیدم و خبرنگارهای رسمی دیگه ...

خبرنگار رویترز

غیر از سرود ای ایران، یار دبستانی و دوباره میسازمت وطن هم خوونده شد. شعارها هم عمدتا شامل اینها بود:

مشاعی استعفا! استعفا!

اسکندری مشاعی!

ایرانی با غیرت حمایت حمایت
هموطن حمایت حمایت

مشاعی چنگیزی، اسکندر خونریزی!

حمایت از پاسارگاد حق مسلم ماست. و ...

روی این پلاکارد نوشته: مقام معظم رهبری کاری انجام دهید: آبگیری سد سیوند و سلمان فارسی و ساخت فیلم 300 در سال اتحاد ملی

حتی یکبار یک نفر که می گفتند مشاعی یه از سازمان اومد بیرون و در حیاط ایستاد و همه شروع کردن به هووووو کردنش. ولی باز هم بچه های تحکیم نگذاشتند ادامه پیدا کند و جمعیت رو به آرامش و ادب و متانت دعوت کردند. تشویق به اینکه در عین بروز احساسات و شعار دادن، می باید که مؤدب باشید و از حدود خودتون تجاوز نکنید خوب بود. بالاخره باید روزی فریادهای اجتماعی از سیاسی جدا بشه. خوبه که این حرکتها خراب نشه و به جاهایی کشیده نشه که قرار نیست...

در بین این همهمه ها چیزای جالبی هم می تونستی ببینی. مثلا یه خانم جوون خارجی (نمی دونم کجایی) که از روی کنجکاوی اومده بود ببینه چه خبره و مشتاقانه همه رو نگاه می کرد و با دخترهای جوونی که می تونست سر صحبت رو باز می کرد!

یا مثلا بودن دانشجوهایی که با استادشون اومده بودن و لابد یه کلاسشون رو اونجا برگزار می کردن!

دم دمای آخر فقط من یک نفر نیروی انتظامی دیدم با باتوم و اینا که فقط به چندتا سرباز که اومده بودن تماشا گیر داد که چرا اینجا ایستادین. اونا هم بدون هیچ بحثی به سرعت ناپدید شدن.

هیجانات کم و بیش کنترل شده، عدم خشونت و پلاکاردهای رو به خیابون و کنترل پلیس راهنمایی رانندگی، مردم رو بیشتر متوجه قضیه می کرد؛ علاوه بر اینکه دفتر تحکیم بین ماشینهای گذری برگه ی بیانیه و اعتراض رو هم پخش می کرد.

در آخر هم بیانیه خوونده شد و اعلام شد که اگر به خواسته های ما رسیدگی نشه همین تجمعات آروم رو به جلوی مجلس خواهیم برد.




No comments: